במשך שנים רבות ועד היום מנסים למצוא הגדרה חד משמעית ללקויות הלמידה.
מסתבר שלקויות הלמידה הן שם כולל לקבוצה הטרוגנית מאוד של קשיים במיומנויות הלמידה.
כיום נכללים תחת כותרת זו לקויות כמו דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה ועוד..
רבים מתבלבלים לחשוב כי הפרעות קשב וריכוז אף הן מוגדרות רשמית כלקות למידה. אך הפרעות קשב וריכוז הן לקות שהשפעותיה אינן מסתכמות אך ורק בתחום האקדמי אלא בכל תחומי החיים ומסיבה זו אינן מוגדרות רשמית כלקויות למידה.
הפרעות קשב וריכוז עשויות להוות מכשול לאורך חייו הבוגרים של אדם, החל מיצירת קשרים חברתיים וזוגיות, ועד להשתלבות במקום עבודה ועוד.במידה ונבנה הטיפול הנכון וקיימת סביבה תומכת מצד המשפחה וסביבת הלימודים, ניתן להתגבר על כל לקות למידה באשר היא.
לקויות למידה הן שם כולל לקשת רחבה של קשיים אותם חווה אדם בהתמודדותו עם תהליכי הלמידה הנורמטיביים.
לקויות למידה עשויות לנבוע כתוצאה ממגוון סיבות: קשיים רגשיים או פסיכולוגיים, התמודדויות חברתיות ואף סיבות תזונתיות ורפואיות.על כן, הטיפול בהן משתנה מאדם לאדם ומותאם באופן אישי לצרכיו ומאפייניו.
מהו אבחון דידקטי?
אבחון דידקטי הינו האמצעי הנפוץ ביותר כיום לאיתור לקויות למידה בקרב ילדים ונוער.
האבחון הינו מבחן המתמקד במספר רב של תחומים: מיומנויות קריאה, יכולת שפתית, מיומנויות יסוד בתחום של כתיבה, הבעה וחשבון, מיומנויותקליטת שפות זרות, קשב וריכוז, ותפיסה וזיכרון.
אכן, אומנם התהליך נשמע ארוך ומפרך אך הוא מותאם במיוחד לגילאים השונים. אורכו כחמש שעות המתחלקות בדרך כלל לשני מפגשים נפרדים, וכן קיימת מודעות גדולה בקרב המאבחן לרגישות ולסבלנותשהתהליך מצריך.
למי מיועד האבחון הדידקטי?
האבחון מיועד לילדים ונוער מעל גיל 6 ומומלץ בחום לכל הורה המגלה חששות כלפי יכולות הלמידה של ילדיו.
למען הפחתת המתח וחוסר הוודאות ובעיקר על מנת לקבל פרופורציות נכונות יותר על הבעיה.
כאשר אנו מבחינים בחוסר תפקוד נורמטיבי של ילדנו ביחס לשאר בני גילו, פעמים רבות די בכך כדי להכניס את המשפחה כולה למתח גדול הקשור בנושא.
ילדינו, גם הם מושפעים ממתח זה ומבלי אבחון מדויק של הבעיה, גם הילד והגם ההורים עשויים להוציא את המצב מכלל פרופורציה
האבחון הדידקטי מגלה כי הבעיה תחומה בקשיים ספציפיים ובמיומנויות מסוימות אותן יש צורך לחזק. הוא מגלה את חולשות הילד בכל הקשור למיומנויות למידה אך בו בזמן חושף גם את חזקותיו.
כך ניתן לבנות תכנית טיפולית המתאימה במיוחד עבורו.
האבחון עשוי למנוע תסכול רב של הילד ושל ההורה הנובע מתוך חוסר ההבנה של יסודות הקושי אתו מתמודד הילד. כאשר מבינים נכון יותר את מקור הקשיים, קל יותר להתמקד בחזקות ובהצלחות ולקבל תקווה רבה להמשך.