מהו האבחון הפסיכודידקטי?
האבחון הפסיכודידקטי נקרא גם "האבחון המשולב", מכיוון שהוא לוקח את האבחון הדידקטי הנורמטיבי צעד אחד קדימה.
לקויות למידה הן קשת רחבה של קשיים קוגניטיביים המשפיעים על מיומנויות הלמידה שלנו,כגון: מדיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה ועוד. האבחון הפסיכודידקטי נבדל מאחיו הדידקטי בכך שהוא לא רק מאתר את לקויות הלמידה אלא מוסיף ובוחן גם את ההקשרים הפסיכולוגיים ביניהם. מכיוון שלקויות למידה ובעיות רגשיות ופסיכולוגיות הולכות בדרך כלל יד ביד,לאבחון הפסיכודידקטי משמעות רבה.זאת מכיוון שלקויות למידה פעמים רבות נגרמות מתוך קשיים רגשיים ופסיכולוגיים.
אבחון פסיכודידקטי מאפשר התבוננות על התמונה כולה, בעוד הוא מתמקד לא רק ביכולות הקוגניטיביות אלא גם במצב הרגשי והפסיכולוגי בהתמודדות אל מול לקות הלמידה.
למי מתאים האבחון הפסיכודידקטי?
האבחון הפסיכודידקטי מומלץ כאשר קיים חשש מפני קשיים רגשיים שנגרמו בעקבות לקות הלמידה או במידה ונסיבות החיים מצביעות על סבירות לקושי רגשי, חברתי או פסיכולוגי.
חשוב לציין כי לקות למידה היא אתגר גדול מבחינה לימודית אך היא אתגר גדול אפילו הרבה יותר בכל הנוגע לרכישת קשרים חברתיים, בנייה של דימוי עצמי בריא ועוד.
החל מכיתה ז' בכל בתי הספר בארץ מחייבים באבחון פסיכודידקטי על פני האבחון הדידקטי.
התוצאות שניתן להשיג באמצעותומורות טוב יותר מהו הטיפול הנכון למאובחן, מהם התהליכים שעליו לעבור ובאילו תחומים הוא זקוק לתמיכה על מנת להצליח בבחינות הבגרות.
מתי חשוב לעבור אבחון פסיכודידקטי?
רצוי להגיע לאבחון מסוג זה במידה וקיימת שאלה לגבי הגורם של הכשל הלימודי. פעמים קרובות ההורים נבוכים אל מול עשרות התרחישים שניתן לדמיין בעודם מנסים לפתור את פשר כישלונותיו הלימודיים החוזרים ונשנים של ילדם. קיימים מצבים חמורים בהם הילד נוטל על עצמו אשמה או שההורים מגיבים בחומרה רבה מכדי שיוכל הילד להתמודד איתה.
יתכנו מקרים בהם נגלה באבחון כי לא קיימת לקות למידה כלל ואילו הקושי נובע אך ורק מתוך הימצאותו של הילד במסגרת חינוכית שאינה מתאימה, או שקיים לחץ גבוה מדי להישגים לימודיים בסביבתו. אלו הן רק שתיים מתוך עשרות דוגמאות לנסיבות של קשיים לימודים ולכן האבחון הפסיכודידקטיהינו צעד חשוב ביותר באבחון הבעיה ומציאת פתרון מתאים.
מהלך אבחון פסיכודידקטי:
את האבחון הפיסכודידקטי רשאי להעביר אך ורק פסיכולוג בעל הכשרה מקצועית בתחום. במידה והפסיכולוג לא עבר הכשרה בתחום יש צורך במאבחן דידקטי כשותף לביצוע האבחון.
האבחון נפרש על פני מספר מפגשים במועדים שונים. בכל מפגש יתבקש הנבחן לעבור סדרת מבחנים העוסקת בתחום אחר הנוגע לתהליכי הלמידה.
- מבחן אינטליגנציה
- מבחני תפקוד קוגניטיבי כמו תפיסה חזותית, שמיעה, זיכרון ורמת שפה
- מבחני מיומנויות למידה: קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה חשבון ואנגלית
- התרשמות מהמצב הרגשי והפסיכולוגי בהקשר הלימודי- ההתרשמות מהמצב הפסיכולוגי כוללת התייחסות לנושאים כמו מוטיבציה, דפוסי התמודדות, יכולת קבלה של עזרה לימודית, דימוי עצמי ועוד.