כחלק ממגמה הולכת ומתגבשת בציבור הישראלי של העת החדשה, המודעות לצורך ברכישת השכלה גבוהה גובר בקרב כל שכבות הגיל. רבים מהצעירים פונים יותר ויותר לכיוון של רכישת השכלה גבוהה דבר שהפך לנורמה. בנוסף גם רבים מהאוכלוסייה המבוגרת יותר שלא הסתייע בידם לרכוש השכלה גבוהה בשנות נעוריהם פונים כיום להשלים את אשר החסירו.
יחד עם זאת, לא כל הפונים לרכוש השכלה אקמאית מסוגלים לעמוד באתגרים הדידקטים והאינטלקטואלים שהאקדמיה מעמידה בפניהם. צעירים ומובגרים כאחד סובלים לעיתים ממכלול של תכונות המפריעות להם בהליך לימודי תקין, תכונות אלו נקראות גם לקויות למידה. אחת הדרכים לבירור מדויק של הלקויות ודרכים להתמודדות וטיפול בהן היא באמצעות אבחון דידקטי לסטודנטים. האבחון הדידקטי לסטודנטים נועד על מנת לאתגר את המועמד ללימודים אקמאיים או כזה הלומד באותו זמן, תוך כדי בדיקת היכולות הדידקטיות שלו על ידי מבחנים בתחומים שונים.
באמצעות האבחון הדידקטי לסטודנטים, המאובחן יכול לקבל מושג לגבי המקום בו הוא עומד ביחס לדרישות האקדמיה ובמקביל להבין אם אי ההצלחה שלו או אי ההתאמה שלו למסגרת הלימודים קשורה ביכולותיו הדידקטיות, לימודיות. באם יכולותיו הלימודיות משביעות רצון על פי האבחון הדידקטי לסטודנטים הוא יכול לבחון שאר סיבות לאי התאמתו במסגרת אבחונים אחרים הבודקים סיבות אפשריות אחרות.
מכוני אבחון שונים מציעים את האפשרות לבצע אבחון דידקטי לכל שכבות הגיל ולכל מטרה, באם מדובר באבחון דידקטי עבור ילדים הלומדים בבית ספר יסודי וכן גם אם מדובר באבחון דידקטי לסטודנטים. יש לציין שהמסגרת הלימודית במוסדות האקדמאיים הינה עמוסה ודורשת השקעה של המון מאמץ וריכוז על מנת להגיע להישגים הנדרשים, ולאלה אליהם התלמיד שואף להגיע. המכונים מנוהלים על ידי אנשי מקצוע אשר עברו הכשרות בתחום ומנהלים אבחונים על פי הסטנדרטים הדרושים.
במידה ולאחר האבחון הדידקטי לסטודנטים נמצא כי אכן הנבחן סובל מכשלים בתחום הדידקטי, לימודי הוא יוכל להיות זכאי על ידי המוסד בו הוא לומד או שבו הוא עתיד ללמוד להקלות מסוימות אשר יאפשרו לו למקסם את הישגיו הפוטנציאליים בלימודים, גם לא באופן מיידי אותן הקלות תורמות ליכולותיו של התלמיד להתרכז ולשפר את הישגיו האקדמאיים.