הוראה מתקנת היא תחום בחינוך העוסק בטיפול בבעיות למידה, על ידי שימוש בשיטות וטכניקות הוראה אישיות.
הוראה אישית המותאמת לצרכיו של התלמיד המתמודד יום יום עם מגוון רחב של קשיי תפקוד ולמידה.
הוראה המתקנת מציעה דרכים לסייע לתלמידים להתגבר על הקשיים, לשפר בהדרגה את רמת התפקוד, להביא לידי ביטוי את היכולות השונות, לחזק את הדימוי העצמי, לצמצם פערים, לממש את הכישורים, להתקדם ולהצליח בעזרת הוראה מתקנת
.
הוראה זו מתקנת תפיסה שגויה, שגיאות בדרכי פעולתו הנוכחית של התלמיד מול אתגרים לימודיים, שגיאות הנובעות מהפנמה שגויה של דרכי למידה קודמות שלא התאימו לו. קבלת הוראה מתקנת בגיל צעיר יכולה להכריע את גורלו החינוכי של התלמיד.
ההוראה המתקנת יעילה יותר כאשר היא מתבססת על עקרונות טיפוליים בנוסף על השיקולים הדידקטיים. בהתאם לכך, היא מתייחסת לאדם כשלם ומטרותיה רבות ומקיפות, מעבר לתיקון הליקויים הספציפיים. מטרות ההוראה המתקנת כוללות היבטים של מיומנויות אקדמיות – כמו למשל: פיתוח מיומנויות למידה, פיתוח דרכים לעקיפת הקשיים, העשרת הידע הכללי ופיתוח דרכי חשיבה, לצד עידוד ההתנהגות חיובית, העלאת המוטיבציה, פיתוח מודעות עצמית, קבלה עצמית ודימוי עצמי חיובי חרף הקשיים הריאלים.